Delbecq en Naveau

“Delbecq en Naveau voerden in februari 1774 in de herberg “’t Papegaaiken” een verhitte discussie omtrent de juiste Latijnse vertaling van de zin “de vos is de koning der dieren”. “

 

(Joost Van Damme: Code du duel. Een strafrechtelijke analyse van het duel in de 19e eeuw.- Brussel: Lancier 2009, p. 24 – geciteerd door Mark Vanfraechem)

Een gedachte over “Delbecq en Naveau

  1. jan jacquemyn zegt:

    Vulpes est regina … , en wil ik nu mijn eer verdedigen, mijn leven op het spel zetten, het gevecht aangaan op de stoep van een smerige straat, mij belachelijk maken in de ogen van voorbijgangers, mijn gelijk halen op de kap van een vrouwelijke vos? Toen misschien wel, nu niet meer.

Geef een reactie

