Weer door deze kloof getrokken

“5 Dez. 19. Wieder durch diesen schrecklichen langen engen Spalt gerissen, der eigentlich nur im Traum bezwungen werden kann.”

(Franz Kafka: Tagebücher, online)

2 gedachtes over “Weer door deze kloof getrokken

  1. jan jacquemyn zegt:

    In mijn droom word ik wakker voor de val, deel ik klappen uit zonder noemenswaardige gewetensbezwaren, scheld ik de huid vol van kwalijke lui, ga ik in verweer tegen respectabele heren, flirt ik met wulpse deernen, vind ik mezelf in een alter-ego, kan het altijd opnieuw verkeren …

  2. jan jacquemyn zegt:

    Weer zullen we door de engte van de feestdagen moeten kruipen; daar waar het geld zit geven we het uit. Verlost van die materie, komen we in een euforie terecht van neerslachtigheid of dat-hebben-we-weer-verdiend. We drinken dan wat zuiniger of we laten ons helemaal gaan, we nestelen ons onder een heidense boom en we zingen religieuze liederen, we maken pakjes open en we huilen om onzichtbare verdrietjes, we stellen ons zoenbaar op en we koesteren onze eigen verdraagzaamheid … , met de stellige zekerheid dat ‘we’ de meervoudsvorm is van de eerste persoon.

Geef een reactie

