Geschiedenis zonder verhaal

“De Alpen zijn vandaag in regensluiers verdwenen, de bomen zijn al weer wat groener dan toen ik aan deze geschiedenis zonder verhaal begon te schrijven, ik hoor de regen op het dak en een paar vogels die daar tegenin zingen, en ben in harmonie met het universum, al was het maar omdat het er nog is.”

(Cees Nooteboom in ’s Nachts komen de vossen op p.61, genomineerde zin voor de Tzum-prijs 2010, zie ook hier)

Een gedachte over “Geschiedenis zonder verhaal

  1. janjacquemyn zegt:

    Ik ben er nog, zittend op een stoel met uitzicht op de vallende bladeren; de merel ziet me en wijkt niet meer, in vroegere tijden vloog hij onmiddellijk weg, nu denk ik dat ik in zijn veilige zone mag vertoeven als een aanvaardbaar bewegend dier dat enkel observaties maakt van gebeurtenissen die voor een merel geen verhaal inhouden, die voor een merel geen geschiedenis uitmaken omdat hij in deze omstandigheden geen bedreiging voelt voor zijn voortbestaan; waardoor ik werkelijk in stilte kan roepen dat ik blij ben met het beest in mij …

Geef een reactie

