Mollenzinnen

“In de loop van de dag nog een paar ademhalingsoefeningen, en dan kan ik me onder mijn woorden gaan bedelven als een mol die ervoor zorgt zich niet te veel aan het daglicht bloot te stellen.”

(In memoriam Wannes Van de Velde (+10/11/2008), uit zijn Beloken dagen van 2007, en hier uit de mond van Bart Van Loo)

“Diepe stilte; hoe schoon het hier is, niemand bekommert zich ginder om mijn bouwwerk, ieder heeft zijn bezigheden die in geen verhouding tot mij staan, hoe heb ik het klaargespeeld dat te bereiken.”

 (eigen vertaling van)

“Tiefe Stille; wie schön es hier ist, niemand kümmert sich dort um meinen Bau, jeder hat seine Geschäfte, die keine Beziehung zu mir haben, wie habe ich es angestellt, das zu erreichen.”

(Franz Kafka in Der Bau.- In: Sämtliche Erzählungen. Herausgegeben von Paul Raabe.- Frankfurt am Main: Fischer Verlag 1970, p. 382)

2 gedachtes over “Mollenzinnen

  1. Janien Benaets zegt:

    Minder po??tisch, proza??sch, uit een v/m-interview:"Schrijvers die zoals ik veel tijd in eenzame opsluiting doorbrengen, lopen het gevaar asociale zonderlingen te worden, alleen thuis in hun eigen imaginaire universum. Scenario’s schrijven maakte weer een jonge kerel van mij."Aldus Richard Russo in: Linda Asselbergs, "Mannen op de rand van het afvoerputje", Knack Weekend, nr. 42, okt. 2010, p. 43.

  2. JaJa zegt:

    Ik kwam, ik zag en ik overwon de angst om uit de schoonste klanken van de leegte een verhaal te beginnen dat in de verste verte niet aan de rechtlijnige ambitie van de mier kan tippen …

Geef een reactie

