Naar aanleiding van de natte sneeuw

“Ik haatte b.v. mijn eigen gezicht, ik vond, dat het weerzinwekkend was, ik liep zelfs met de gedachte rond, dat het de een of andere lage uitdrukking vertoonde en daarom deed ik wanneer ik op kantoor verscheen, iedere keer weer mijn uiterste best om een ongedwongen houding aan te nemen, om dit gezicht een uitdrukking van echte edelmoedigheid te geven, opdat men maar niets gemeens in me zou veronderstellen.”

(uit Dostojewski’s Naar aanleiding van de natte sneeuw. In: Herinneringen uit het ondergrondse.- Utrecht: Veen 1980 (1965), p.76, in een vertaling van S. Van Praag)

“I hated my face, for instance: I thought it disgusting, and even suspected that there was something base in my expression, and so every day when I turned up at the office I tried to behave as independently as possible, and to assume a lofty expression, so that I might not be suspected of being abject.”

(uit de webeditie eBooks@ Adelaide, zie ook hier)

Een gedachte over “Naar aanleiding van de natte sneeuw

  1. JaJa zegt:

    Ik zette ook eens een raar gezicht op, zo ????ntje van ‘wat zullen ze nu van me denken’, en ging er mee op wandel, niet wetende wat het gezicht van de anderen mij zou te vertellen hebben, niet beseffend dat anderen misschien ook op hun beurt deze uitgangspositie hadden ingenomen om zich aan de wereld te vertonen; zo kwam ik uit op een intense ontmoeting met enkele kennissen met dat raar gezicht van mij, en wat gebeurde: ik zag een overweldigende verandering van gezichtsuitdrukkingen naarmate ik meer mijn best deed mijn gezicht in de juiste, ‘rare’ plooi te krijgen, met als gevolg dat mijn kennissen zich te pletter amuseerden, zich smakelijk vermaakten en zich lieten gaan in bulderlachen, waarbij ik de status van clown kreeg aangemeten en mezelf niet meer ernstig kon nemen, waarna ik na de laatste gezichtsplooi in droeve eenzaamheid huiswaarts trok …

Geef een reactie

