Ketellogica

“Ten eerste heb ik van B helemaal geen ketel geleend; ten tweede zat er al een gat in toen ik hem van B kreeg; en ten derde heb ik hem intact teruggegeven.”

(eigen vertaling van)

“Erstens habe ich von B überhaupt keinen Kessel entlehnt; zweitens hatte der Kessel bereits ein Loch, als ich ihn von B übernahm; drittens habe ich den Kessel ganz zurückgegeben.”

(Sigmund Freud: Der Witz und seine Beziehung zum Unbewussten.- In: Studienausgabe, dl. IV.- Frankfurt/Main: Fischer Verlag, 1970, p.61. Zie ook hier, iets voorbij de helft van deel 2: Die Technik des Witzes.)

Een gedachte over “Ketellogica

  1. JaJa zegt:

    Ik heb nooit een vlinder ontvangen van de seringen, nooit een welriekende pluim gekregen van de hommel, zelfs een steek van de gevreesde wesp heb ik nooit gevoeld;toch bleef ik in al mijn kinderjaren gebrand op de zwoele en zoemende sferen die mijomringden en die mij in een staat brachten van heerlijke symbiose met de immer terugkerende zomeravonden …

Geef een reactie

