To double business bound

1e)

“If he flew them he was crazy and didn’t have to; but if he didn’t want to he was sane and had to.”

(één van Joseph Heller’s omschrijvingen van een “catch 22” uit zijn gelijknamige roman (1961), zie ook hier; denkend aan de vernietiging van Dresden in de nacht van 13 op 14 februari 1945)

“Indien hij ze zou vliegen, hij zou niet bij zijn verstand zijn en zou niet moeten; maar als hij niet zou willen, hij zou bij zijn verstand zijn en zou moeten.”

(eigen vertaling)

 

2e)

“Pray can I not,
though inclination be as sharp as will;
my stronger guilt defeats my strong intent,
and, like a man to double business bound,
I stand in pause where I shall first begin,
and both neglect.”

(William Shakespeare: Hamlet, Act III, scene III, 40-44 Zie ook hier)

“En bidden kan ik niet,
al is de drang nog zo dwingend als de wil,
mijn sterkre schuld verslaat mijn sterk verlangen
en als een man, op wie twee taken rusten,
sta ik te twijflen wat ik eerst zal doen
en doe dus niets.”

(Vertaling Willy Courteaux)

Een gedachte over “To double business bound

  1. JaJa zegt:

    Oh gij, mijn zuiverste patstelling, mijn duivelse dilemma, weer brengt ge me in penibele hoek, in retorische repliek,en antwoord ik, mijn geweten zal branden in hel,de lippen verraden nu al mijn beverige stem,vluchten is een daad van dwaze uitstelling,’vechten’ sta ik als een man te prevelen,ik geef me over aan het scherpe mes,overhandig week mijn slappe lijf,sterven zou ik toch, dat is zeker,maar hier en nu in deze buurt, in deze straat,welk antwoord had ik best gegeven,dat ge mijn dood zou kunnen eren?

Geef een reactie

