Vormkracht

“Toen klopte ik op een deur, en omdat niemand zich meldt, druk ik op de bestofte klink, open en kom opnieuw uit op de straat: een kam van afval, balken erin, en als ik het gezien heb, trek ik de deur weer toe, probeer het bij de volgende, waar werkelijk iemand verschijnt, een oude heer, die mij met vormen ontvangt, die de stank doen vergeten.”

(eigen vertaling van)

“Einmal klopfte ich an eine Türe, und da sich niemand meldet, drücke ich ich auf die verstaubte Klinke, öffne und sehe neuerdings auf die Strasze hinaus: eine Runse von Schutt, Balken darin, und da ich es betrachtete habe, ziehe ich die Türe wieder  zu, versuche es bei der nächsten, wo wirklich jemand erscheint, ein älterer Herr, der mich mit Formen empfängt, die den Gestank vergessen lassen.”

(Max Frisch, München, mei 1946, in: Europa in Ruinen. Augenzeugenberichte aus den Jahren 1944-1948. Von Stig Dagerman, Alfred Döblin, Janet Flanner, Max Frisch, Martha Gellhorn, John Gunther, Norman Lewis, A.J.Liebling, Robert Thompson Pell und Edmund Wilson. Gesammelt van Hans Magnus Enzensberger.- Frankfurt am Main: Eichborn Verlag 1990, p. 195)

2 gedachtes over “Vormkracht

  1. JaJa zegt:

    ik open een deur, een oude heer ligt kronkelend ziek te wezen op een oude, versleten matras, ik sluit de deur, ik open een andere, een jonge, rondborstige dame dartelt vrolijk rond een oude, versleten matras waarop een oude heer kronkelend ziek ligt te wezen, ik sluit de deur, ik open een andere, een jongen van nog geen tien zit op een kruk te staren naar een rondborstige dame die vrolijk dartelt rond een oude, versleten matras waarop een oude heer kronkelend ziek ligt te wezen, ik sluit de deur, ik open een andere, ik zie mezelf in de deuropening staan, iemand sluit de deur achter mij, een spiegel breekt, ik sluit mijn ogen, ik hoor gegil, scherven snijden in mijn huid, ik sluit me af, ik sluit me af, er is geen ontkomen meer aan …

Geef een reactie

