Als een beursindex

“Zo zonk ik zelf eens
Uit mijn waarheids-waanzin,
Uit mijn dag-verlangens,
Van de dagen moe, ziek van het licht,
– zonk neerwaarts, avondwaarts, schaduwwaarts:
Door ene waarheid
Verbrand en dorstig:
– weet ge nog, weet ge, heet hart,
Hoe gij toen dorstte? –
Dat ik verbannen zou zijn
Van alle waarheid!
Slechts een zot!
Slechts een dichter!” 

“So sank ich selber einstmals
Aus meinem Wahrheits-Wahnsinne,
Aus meinem Tages-Sehnsüchten,
Des Tages müde, krank vom Lichte,
– sank abwärts, abendwaärts, schattenwärts:
Von Einer Wahrheit
Verbrannt und durstig:
– gedenkst du noch, gedenkst du, heiszes Herz,
Wie da du durstetest? –
Dasz ich verbannt sei
Von aller Wahrheit!
Nur Narr!
Nur Dichter!”

(Friedrich Nietzsche: Also sprach Zarathustra.- In: Werke II. (…). Herausgegeben von Karl Schlechta.- Frankfurt am Main/Berlin/Wien 1982, p. 810)

Een gedachte over “Als een beursindex

  1. Jan J zegt:

    Zo spring ik met de index mee,geketend met speculaties, metwinsten van intresten, met op de flesgegane netwerkrelaties;dorstig naar de oude bankwaar ik toen nog mensen zag,het geld in de ??ne, mijn liefin de andere hand:samenonschuld;sparend voor een boek.

Geef een reactie

