Mimesis

“De fotograaf wilde een foto maken die deed denken aan een beroemd schilderij van Napoleon, een tafereel waarop de wind waaide, een grijze wolk dreigde, een kanon narookte en Napoleon, die naar een slagveld in de verte keek.”

(Kader Abdolah: De Koning.– (…) p. 406. Genomineerd voor de Tsum-prijs 2012, maar niet gewonnen. Zie ook hier)

Een gedachte over “Mimesis

  1. Jan J. zegt:

    Reeds jaren geleden, toen ik de verte trachtte te vatten in het oog van de camera, dacht ik al dat de werkelijke verte onmogelijk te pakken zou zijn, zeker in mijn stuntelige houding als die van een wankele flamingo op veel te dunne poten, waarbij het niet de camera was die in de verte staarde maar eerder de verte, die in mij een nietigheid teweegbracht zodat ik van schaamte naar de grond werd gezogen, als was mijn blik op de wereld er ????n van een glibberige aardworm.

Geef een reactie

